Hälsosam kost för hormonell balans

Noonakliniken påbörjar ett spännande samarbete med Ulrika Davidsson & team för hälsosam kost och hormonell balans. Allt anpassat för kvinnan mitt i livet.

Använd koden noona25 för att få 25 % rabatt

– Vi är mycket glada att kunna presentera ett nytt spännande samarbete tillsammans med Ulrika Davidsson som under många år utvecklat en välfungerande metod både för att minska samt behålla sin vikt. Vi ser att god kosthållning är en viktig del för att komma till rätta med klimakterieproblem, dvs hälsosam kost för hormonell balans. Genom goda och nyttiga recept paketerat med digital coachning och uppföljning kan du nu få hjälp av Ulrika Davidsson var än du befinner dig. När du bokar din tid hos Noonakliniken kan du ange om du är nyfiken på att veta mer om vad Ulrika Davidsson kan erbjuda så berättar vi mer.

Nina Sommerfeld, medicinskt ansvarig Noonakliniken

Det du äter påverkar din hormonproduktion, hjärnans funktion, ditt humör och givetvis din hälsa.

Om din kost inte innehåller de rätta näringsämnena kan din kropp inte producera hormoner på rätt sätt och inte heller upprätthålla hormonbalansen – för den har ju inte materialet att göra det.  Om du ska få i dig all näring din kropp behöver är det fem, grundläggande näringskomponenter din kost ska ha: fett, protein, kolhydrater, mineraler och vitaminer.

Utan dessa näringsämnen kan inte kroppen fungera, inte återhämta sig och inte heller ersätta utslitna celler. Dessutom kan inte din hjärna fungera optimalt vilket påverkar din hormonproduktion negativt. Våra känslor, tankar, upplevelser, minne och vårt humör styrs till stor del av hjärnans ”budbärare”, de olika signalsubstanserna (främst serotonin, noradrenalin, dopamin och GABA). Rubbas deras nivåer på grund av dålig kost och stress rubbas också hormonproduktionen, vilket kan leda till exempelvis depression, sömnproblem och minskad koncentrationsförmåga som följd.

Ge din kropp den kost den behöver

Om din hjärna istället får vad den behöver ökar du chanserna för att du ska känna dig frisk, glad och må bra vilket också betyder att du kan fatta bra beslut gällande dig själv och ditt liv. Det är givetvis bäst att få den näring vi behöver direkt från kosten. Riktigt mat helt enkelt. Samtidigt kan stress, p-piller, vissa mediciner, alkohol, vegetarisk och vegansk kost (som kan innehålla för lite protein om man inte är noggrann) öka behovet av vissa näringsämnen.

Att äta rätt och hälsosamt kräver också sin lilla planering, vilket vissa dagar är lättare sagt än gjort. På samma sätt som motion och vila bör vara en del av din dagliga rutin bör även näringsrik kost vara det. Då flödar nämligen hormonproduktionen som den ska.

Vilken kurs ska jag välja?

Ulrika Davidssons kurser med kostschema och recept bygger på en lågkolhydratkost med goda och lättlagade recept. Alla recepten är kaloriberäknade då man äter olika kalorier varje dag för en hög förbränning. I kurserna ingår periodisk fasta planerat i kostschemat som, 16:8 och 5:2. Att använda sig av olika typer av fasta är ett bra verktyg för att förbättra sin hälsa och gå ner i vikt, men även för att behålla vikten.  Du kan också välja att avstå från fasta och äta fler kalorier dessa dagar.

Ulrika föreslår tre kurser beroende på ditt behov. Coachning från Team Ulrika ingår i alla kurser och livesändningar i 3-stegsmetoden och 10-kilosklubben.

GÖR SÅ HÄR:

• Besök https://ulrikadavidsson.se/noona-kliniken/
  • Välj produkt och lägg i varukorgen
  • Lägg in rabattkoden noona25 för att få 25% rabatt
  • Ange dina kontaktuppgifter
  • Genomför köpet
  • När vi mottagit ditt köp kommer vi att maila ut en bekräftelse med inloggningsuppgifter
  • Glöm inte att gå med i den unika Facebookgruppen som du får tillgång till genom din bokning

Ulrikas recept passar alla som vill hitta en hälsosam livsstil som håller under lång tid. Maten fungerar fint även om du har familj med barn eller en partner som inte vill eller bör “följa en diet” eftersom recepten enkelt kan anpassas genom att addera kolhydrater så som pasta/ris/bröd eller liknande.

Något du undrar över? Välkommen att kontakta oss på info@ulrikadavidsson.se

För dig som varit i kontakt med Noonakliniken
– Använd koden noona25 för att få 25 % rabatt